In de gemeente Weert worden nieuwkomers ondersteund door onder andere het Algemeen Maatschappelijk Werk Midden-Limburg (AMW-ML) en Punt Welzijn. Vrijwilligers van Punt Welzijn ondersteunen nieuwkomers bij het vinden van hun weg in de lokale samenleving. Het AMW-ML biedt met de training Grip op Geld een specifieke training die, zoals de naam al zegt, meer grip geeft op geldzaken.
Arthur van Rooij en Brenda de Hamer zijn maatschappelijk werkers in team Weert en de trainers van Grip op Geld. In dit interview vertelt Arthur meer over deze training.
Het eerste jaar
In het eerste jaar worden nieuwkomers in gemeente Weert begeleid door vrijwillige coaches van Punt Welzijn. Zij worden ondersteund bij praktische zaken zoals het aanvragen van een uitkering, inschrijvingen bij scholen en instanties en zaken rondom huisvesting. Deze coach biedt professionele begeleiding om ervoor te zorgen dat iemand kan meedoen in de nieuwe woonplaats en zich thuis gaat voelen.
In dit eerste jaar worden een aantal financiële zaken geregeld samen met Punt Welzijn. Daarna wordt verwacht dat nieuwkomers dit zelf oppakken. In de praktijk blijkt dit niet eenvoudig. Daarom biedt het AMW-ML, in opdracht van Gemeente Weert, de training Grip op Geld.
De training grip op geld
Tijdens de training Grip op Geld voor nieuwkomers worden twee grote thema’s besproken. “In het eerste deel van de training hebben we het vooral over geld in relatie tot het huishouden. We bespreken bijvoorbeeld het verschil tussen A-merken en prijsvechters, waar je relatief goedkope boodschappen vindt en we leren deelnemers over huishoudgeld, bespaartips en een huishoudboekje.”
Deel 2 staat in het teken van DigiD, verzekeringen, toeslagen, wetten en regelgeving.
Een wirwar aan voorzieningen
Nederland kent allerlei toeslagen, voorzieningen, wetten en regelgeving. “De regelgeving in Nederland kan nogal ingewikkeld zijn. Met de training Grip op Geld proberen we nieuwkomers hierbij te helpen.” Arthur vertelt meer over zijn eerste ervaringen. “Toen we net startten met de training, was het ons doel om zoveel mogelijk informatie te geven. Hier zijn we snel op teruggekomen… Na de eerste bijeenkomsten merkten we al snel dat we te veel wilden. We deelden zoveel informatie dat het niet bleef hangen bij de deelnemers. Dit hebben we toen meteen aangepast. De nadruk ligt nu op het informeren waar je hulp kunt krijgen, zoals bijvoorbeeld bij het Juridisch Loket en natuurlijk het AMW-ML.”
Daarmee haalt Arthur een belangrijk punt aan. Hulp durven vragen. Voor veel nieuwkomers is dit ongebruikelijk. “Het doel van de training is om nieuwkomers zelfstandig te maken, maar dat wil niet zeggen dat je alles alleen moet doen. Weet je iets niet? Of heb je iemand nodig? Dan mag je om hulp vragen. Dit normaliseren van vragen stellen is erg belangrijk. Niet iedereen is dit gewend vanuit de eigen cultuur.”
“Ik weet nu bij welke organisaties ik terecht kan als ik er zelf even niet uit kom.”
deelnemer training grip op geld voor nieuwkomers.
1001 verhalen:
Inmiddels hebben meer dan 40 deelnemers deze training gevolgd. Tijdens de bijeenkomsten leren Arthur en Brenda de mensen beter kennen. “Ieder heeft zijn of haar eigen verhaal. De ouderen zijn iets terughoudender, maar wel enorm leergierig. De jongeren pakken het iets sneller op en helpen elkaar door het delen van hun ervaringen. “Wat de deelnemers gemeen hebben is dat ze het allemaal graag zelf willen doen. Ze willen helemaal niet afhankelijk zijn van bijvoorbeeld een uitkering en de begeleiding van hulporganisaties.”
Volgens Arthur heeft men nog wel eens een verkeerd beeld over deze doelgroep. “Soms worden deze mensen in een bepaald hokje geduwd. Gelukszoekers. Profiteurs. Maar dat is vaak een verkeerd vooroordeel. Ik ontmoet veel gemotiveerde mensen, jong en oud, man en vrouw. En iedereen heeft zijn eigen verhaal, maar met één gemene deler. Ze willen in Nederland een nieuw leven opbouwen. Ik ben blij dat wij hier als AMW-ML een klein steentje aan kunnen bijdragen.”
“We hebben geleerd om ons niet te schamen om hulp te vragen en om aan te geven dat het ons niet alleen lukt.”
deelnemers training grip op geld voor nieuwkomers.