Met een heerlijk kopje koffie in de hand en een fijn muziekje op de achtergrond, start ik mijn dag. Als consulent bij het Centrum voor Jeugd en Gezin Midden Limburg vervul ik een dynamische en veelzijdige rol in de ondersteuning bij opvoeding en opgroeien. Mijn taken variëren van het voeren van adviesgesprekken met ouders, professionals, docenten en jongeren tot het organiseren van verschillende preventieactiviteiten. Maar één aspect van mijn werk springt er echt bovenuit: de gastlessen.
Gastlessen in het onderwijs
Mensen die mij kennen, weten dat ik behoorlijk spraakzaam kan zijn. Maar binnen mijn rol als gastspreker heeft deze eigenschap zich van onschatbare waarde bewezen. Het stelt me in staat om effectief te communiceren en verbinding te maken met verschillende belanghebbenden, van jongeren tot professionals. Mijn werk brengt me naar diverse locaties, zoals basisscholen, middelbare scholen, speciaal onderwijs en het bijwonen van klassikale ouderavonden. Elke setting biedt unieke uitdagingen en kansen om te inspireren en te informeren.
Soms ben ik een hele dag actief binnen een school om jongeren bewust te maken van het gebruik van sociale media. “Maar is het dan niet saai om elke keer dezelfde presentatie te geven?”, vroeg laatst een intern begeleider mij. Nee, dat is het totaal niet. Het is juist de diversiteit van mijn publiek die het zo boeiend maakt. Van VMBO tot VWO, van een levendige klas tot een klas waar je een speld kunt horen vallen. Iedere les is anders, zoals ook elk kind uniek is.
Normaliseren in plaats van problematiseren
Mijn doel is om jongeren te ondersteunen en hun situatie te normaliseren. Het overbrengen van kennis en ervaringen is voor mij van onschatbare waarde, omdat ik geloof dat preventie beter is dan genezen. Juist mijn rol als gastspreker stelt me in staat om deze missie op een effectieve manier uit te dragen. Het meest ideale is wanneer ik de volledige driepoot kan ondersteunen: de jongeren, de ouders en de docenten van de school. Als volwassenen hebben we allen een pedagogische taak, deze wordt het sterkst als ik iedereen hierin kan betrekken.
Van theorie naar praktijk
Ik ga tijdens de gastlessen graag de interactie aan met de leerlingen. Dit biedt mij, als professional, waardevolle inzichten. Ik hoor meteen vanuit de bron waar jongeren op dit moment tegen aanlopen en welke uitdagingen zij ervaren. Zoals bijvoorbeeld de impact van sociale media, de complexiteit van het puberbrein en de druk van groepsdynamiek. Maar mijn rol gaat verder dan het verstrekken van informatie; ik ben een brug tussen kennis en praktijk. Ik vertaal complexe materie naar begrijpelijke, toepasbare inzichten.
Mijn aanpak als gastspreker is gebaseerd op persoonlijke betrokkenheid bij de doelgroep en het gebruik van interactieve methoden. Ik ben niet alleen een spreker; ik ben een luisteraar, een verhalenverteller, een grappenmaker en een facilitator van dialoog en reflectie. Mijn doel is niet alleen om informatie over te brengen, maar om een blijvende impact te maken op iedereen die ik ontmoet. Het daarbij gaat niet om directe verandering, maar om bewustwording.
“Hey, bedankt voor je steun”, zei Emma met een steeds breder wordende glimlach. “Ik denk dat ik er nu klaar voor ben om dit gesprek met mijn ouders aan te gaan en om ze te vertellen hoe ik me echt voel.” Het zijn deze momenten van groei en zelfontdekking die mijn werk als gastspreker zo waardevol maken.
Jeremy, Consulent CJG-ML
Echte verhalen
Een van de meest gedenkwaardige momenten speelt zich af tijdens de workshop over social media op middelbare scholen. Het verhaal van de denkbeeldige overbuurman maakt altijd indruk. Want stel je voor: jouw buurman observeert alles wat jij online deelt, maar hij doet zich online anders voor dan in het echte leven. Stel dat deze buurman de volgende ochtend plotseling voor je staat, je goedemorgen wenst en je een complimentje geeft over die ‘leuke’ foto’s die je op Instagram hebt geplaatst… En dat terwijl jij je totaal niet bewust was van zijn online aanwezigheid!
Hoe levendig de klas ook is, op dit moment valt er altijd een stilte. Dit onderwerp en dit voorbeeld voegt een diepgaande dimensie toe aan de discussie. Of zoals een docent het onlangs omschreef: mijn aanpak van dit onderwerp is scherp en confronterend, maar ook levendig en humoristisch. Precies door deze combinatie dringt de boodschap écht door bij de jongeren.
Mijn gastlessen leiden soms tot de meest onverwachte gesprekken. Zo herinner ik me een gesprek met Emma, een Vwo-leerling met een enorme passie voor dans. Na een workshop over het puberbrein, waarin we dieper ingaan op onder andere identiteitsvorming, komt ze naar me toe. Emma deelt haar innerlijke tweestrijd. Op school voelt ze zich niet volledig op haar gemak tussen haar medeleerlingen die erg prestatiegericht zijn. Tegelijkertijd botst haar liefde voor dans met de hoge verwachtingen van haar ouders, die zich richten op de academische prestaties van hun dochter. “Het voelt alsof ik op school een rol moet spelen die niet bij me past”, zegt Emma. Deze tweestrijd zorgt voor veel frustraties, want moet ze nu kiezen tussen school en haar liefde voor dans?
Samen hebben we gezocht naar een balans tussen haar schoolwerk en passie voor dans. We hebben manieren besproken om dit gesprek met haar ouders aan te gaan. “Hey, bedankt voor je steun”, zei Emma met een steeds breder wordende glimlach. “Ik denk dat ik er nu klaar voor ben om dit gesprek met mijn ouders aan te gaan en om ze te vertellen hoe ik me echt voel.” Het zijn deze momenten van groei en zelfontdekking die mijn werk als gastspreker zo waardevol maken.
Een team van professionals
Uiteraard werk ik niet alleen. Naast mijn collega’s binnen het Centrum voor Jeugd en Gezin Midden Limburg, werk ik samen met netwerkpartners van andere organisaties die zich inzetten voor preventie. Door gezamenlijk te werken, kunnen we effectievere programma’s ontwikkelen en de impact van ons werk vergroten.
“Terwijl ik terugkijk op mijn werk, zie ik een toekomst vol mogelijkheden. Ik geloof dat mijn rol als gastspreker nog verder kan evolueren, met nieuwe uitdagingen en kansen die zich zullen voordoen. Maar één ding blijft constant: mijn toewijding aan het ondersteunen van jongeren en iedereen die met jongeren werkt, en het bijdragen aan een gezonde, veerkrachtige samenleving waar jongeren zich optimaal kunnen ontwikkelen. Zo hoop ik dat een jongere straks net zo relaxt kan starten als ik: met een heerlijk kopje koffie in de hand en een heerlijk deuntje op de achtergrond, startend aan zijn of haar dagelijkse missie.”
Een persoonlijk bericht van Jeremy
Gastlessen in het onderwijs
Mensen die mij kennen, weten dat ik behoorlijk spraakzaam kan zijn. Maar binnen mijn rol als gastspreker heeft deze eigenschap zich van onschatbare waarde bewezen. Het stelt me in staat om effectief te communiceren en verbinding te maken met verschillende belanghebbenden, van jongeren tot professionals. Mijn werk brengt me naar diverse locaties, zoals basisscholen, middelbare scholen, speciaal onderwijs en het bijwonen van klassikale ouderavonden. Elke setting biedt unieke uitdagingen en kansen om te inspireren en te informeren.
Soms ben ik een hele dag actief binnen een school om jongeren bewust te maken van het gebruik van sociale media. “Maar is het dan niet saai om elke keer dezelfde presentatie te geven?”, vroeg laatst een intern begeleider mij. Nee, dat is het totaal niet. Het is juist de diversiteit van mijn publiek die het zo boeiend maakt. Van VMBO tot VWO, van een levendige klas tot een klas waar je een speld kunt horen vallen. Iedere les is anders, zoals ook elk kind uniek is.
Normaliseren in plaats van problematiseren
Mijn doel is om jongeren te ondersteunen en hun situatie te normaliseren. Het overbrengen van kennis en ervaringen is voor mij van onschatbare waarde, omdat ik geloof dat preventie beter is dan genezen. Juist mijn rol als gastspreker stelt me in staat om deze missie op een effectieve manier uit te dragen. Het meest ideale is wanneer ik de volledige driepoot kan ondersteunen: de jongeren, de ouders en de docenten van de school. Als volwassenen hebben we allen een pedagogische taak, deze wordt het sterkst als ik iedereen hierin kan betrekken.
Van theorie naar praktijk
Ik ga tijdens de gastlessen graag de interactie aan met de leerlingen. Dit biedt mij, als professional, waardevolle inzichten. Ik hoor meteen vanuit de bron waar jongeren op dit moment tegen aanlopen en welke uitdagingen zij ervaren. Zoals bijvoorbeeld de impact van sociale media, de complexiteit van het puberbrein en de druk van groepsdynamiek. Maar mijn rol gaat verder dan het verstrekken van informatie; ik ben een brug tussen kennis en praktijk. Ik vertaal complexe materie naar begrijpelijke, toepasbare inzichten.
Mijn aanpak als gastspreker is gebaseerd op persoonlijke betrokkenheid bij de doelgroep en het gebruik van interactieve methoden. Ik ben niet alleen een spreker; ik ben een luisteraar, een verhalenverteller, een grappenmaker en een facilitator van dialoog en reflectie. Mijn doel is niet alleen om informatie over te brengen, maar om een blijvende impact te maken op iedereen die ik ontmoet. Het daarbij gaat niet om directe verandering, maar om bewustwording.
Jeremy, Consulent CJG-ML:
“Hey, bedankt voor je steun”, zei Emma met een steeds breder wordende glimlach. “Ik denk dat ik er nu klaar voor ben om dit gesprek met mijn ouders aan te gaan en om ze te vertellen hoe ik me echt voel.” Het zijn deze momenten van groei en zelfontdekking die mijn werk als gastspreker zo waardevol maken.
Echte verhalen
Een van de meest gedenkwaardige momenten speelt zich af tijdens de workshop over social media op middelbare scholen. Het verhaal van de denkbeeldige overbuurman maakt altijd indruk. Want stel je voor: jouw buurman observeert alles wat jij online deelt, maar hij doet zich online anders voor dan in het echte leven. Stel dat deze buurman de volgende ochtend plotseling voor je staat, je goedemorgen wenst en je een complimentje geeft over die ‘leuke’ foto’s die je op Instagram hebt geplaatst… En dat terwijl jij je totaal niet bewust was van zijn online aanwezigheid!
Hoe levendig de klas ook is, op dit moment valt er altijd een stilte. Dit onderwerp en dit voorbeeld voegt een diepgaande dimensie toe aan de discussie. Of zoals een docent het onlangs omschreef: mijn aanpak van dit onderwerp is scherp en confronterend, maar ook levendig en humoristisch. Precies door deze combinatie dringt de boodschap écht door bij de jongeren.
Mijn gastlessen leiden soms tot de meest onverwachte gesprekken. Zo herinner ik me een gesprek met Emma, een Vwo-leerling met een enorme passie voor dans. Na een workshop over het puberbrein, waarin we dieper ingaan op onder andere identiteitsvorming, komt ze naar me toe. Emma deelt haar innerlijke tweestrijd. Op school voelt ze zich niet volledig op haar gemak tussen haar medeleerlingen die erg prestatiegericht zijn. Tegelijkertijd botst haar liefde voor dans met de hoge verwachtingen van haar ouders, die zich richten op de academische prestaties van hun dochter. “Het voelt alsof ik op school een rol moet spelen die niet bij me past”, zegt Emma. Deze tweestrijd zorgt voor veel frustraties, want moet ze nu kiezen tussen school en haar liefde voor dans?
Samen hebben we gezocht naar een balans tussen haar schoolwerk en passie voor dans. We hebben manieren besproken om dit gesprek met haar ouders aan te gaan. “Hey, bedankt voor je steun”, zei Emma met een steeds breder wordende glimlach. “Ik denk dat ik er nu klaar voor ben om dit gesprek met mijn ouders aan te gaan en om ze te vertellen hoe ik me echt voel.” Het zijn deze momenten van groei en zelfontdekking die mijn werk als gastspreker zo waardevol maken.
Een team van professionals
Uiteraard werk ik niet alleen. Naast mijn collega’s binnen het Centrum voor Jeugd en Gezin Midden Limburg, werk ik samen met netwerkpartners van andere organisaties die zich inzetten voor preventie. Door gezamenlijk te werken, kunnen we effectievere programma’s ontwikkelen en de impact van ons werk vergroten.
Een persoonlijk bericht van Jeremy